fredag 27 april 2012

Twilight - Breaking dawn part 1 inspirerad av finsk film?



Så har jag då äntligen sett Breaking Dawn part 1, sisådär ett deccenium efter att den släpptes på bio i Sverige. Nu vet ju inte ni hur jag ställer mig till Twilight-sagan men jag kan väl säga att jag hör till dem som inte är speciellt imponerade, tycker att Bella är ett fjantigt våp och att Edward är mer oattraktiv än Ghoulies.


Breaking dawn är ju då en bok som de omvandlat till två filmer. Inte för att boken är hejdundrande tjock och sprutar handling ur sig utan för att tjäna pengar. Stackarna som gick på bio för att de faktiskt gillade de tidigare delarna i serien hade nog ingen aning om att de skulle utsättas för en och en halv timme av jättelånga scener där Bella och Edward bara står och ser bajsnödiga ut. Filmen påminde mig om en finsk film jag såg för flera år sedan som har en scen där en man står framför en dörr i fem minuter och gör absolut ingenting. Bokstavligen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad filmen hette men de som ligger bakom Breaking Dawn part 1 måste ha inspirerats enormt av den. (Det kan ha varit Sju bröder.)

De verkar dessutom ha tagit åt sig av all kritik att vampyrerna glittrar och helt enkelt tagit bort det elementet. Jag uppskattar inte glittrandet, men man kan i alla fall vara konsekvent. 



Jag har systrar som gillar Twilight mer än vad jag gör men inte ens de kunde se filmen utan att skratta åt hur patetisk den är.

Twilight - Breaking Dawn part 1: Mer retuscherat, längre scener, töntigare vargar, mindre glitter.

1 kommentar:

  1. Jag har faktiskt gillat twilight i några år, men jag vet inte vad det var med den filmen som fick mig att sluta gilla det. Seriöst, de har gjort om för mycket som var i böckerna, allt var så fel och usch! Håller med dig helt.

    SvaraRadera