måndag 13 februari 2012

Final Destination 5 (2011)


Medarbetarna på Presage Papers kontor ska åka på en resa tillsammans för att bygga upp lagandan. På bussen får Sam en vision om att bron de håller på att köra över kommer att kollapsa. Han varnar sina medpassagerare och åtta av dem överlever, bara för att senare dö en efter en. Sam inser att något övernaturligt ligger bakom och gör allt han kan för att rädda sig själv och sina vänner. 


När Final destination 1 kom år 2000 tyckte jag den var underhållande med sitt koncept. Även del 2 gick att se då den hade anknytning till ettan men var inte alls lika bra. Trean kände jag aldrig ett behov av att se och fyran såg jag men glömde lika fort. Problemet med uppföljarna var att man redan visste exakt vad som skulle hända. När då del fem kom hade jag inga förhoppningar alls om att den skulle vara bra men den inleder med en stark öppningssekvens på bron när den kollapsar som jag verkligen gillade. Därefter följer intressanta och innovativa dödsscener som hindrar en från att bli uttråkad. Det byggs upp ordentligt inför kommande smärta för de inblandade så man har gott om tid att sitta och kvida i soffan åt de otäcka saker man VET kommer att hända. Sedan händer något helt annat, men fortfarande lika smärtsamt. Filmen avslutas sedan på ett sätt som knyter ihop den fint med sina föregångare. 

  
Tony Todd är åter igen med som den konstiga, hjälpsamma och läskiga rättsläkaren William Bludworth.

  
Extramaterialet på dvd'n är inte speciellt omfattande men det visar lite hur de gjorde olika specialeffekter och man får även veta att Jacqueline MacInnes-Wood som spelar Olivia Castel själv satt med ögonöppnaren den tid det tog att spela in hennes scen hos ögonläkaren. Jag har själv glasögon och har väl drömt om att kanske slippa dem någon dag, men den dagen hamnade väldigt mycket längre fram i tiden tack vare Jacqueline.

Tack till Warner Bros för recensionsex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar