fredag 25 november 2011

Session 9 (2001)



Huvudkaraktären – Gordon – är en till synes lugn och trevlig man som dock verkar ha något problem hemma. Han är arbetsledaren och har tagit på sig att sanera ett gammalt mentalsjukhus. Hans polare Phil är med honom, liksom Hank, Mike och Gordons brorson Brendan. Hank har stulit Phils flickvän så det är lite dålig stämning där men överlag arbetar de alla bra, förutom långa rökpauser. Mike tar dessutom långa svängar ner i ett arkiv där han av någon anledning lyssnar på en patients sessioner med sin läkare. Jag har svårt att förstå hans intresse av denna patient men man får i alla fall höra hennes olika personligheter bli intervjuade av läkaren. Filmen rör sig framåt i sakta mak utan att så mycket egentligen händer tills Hank försvinner. Därefter berättar Gordon varför han inte kan åka hem och Phil börjar ifrågasätta Gordons ledarskap.
Från banden i källaren får man höra läkaren dra ur de olika personligheterna vad patienten gjorde för att bli inlagd på mentalsjukhuset.
Efter att Brendan sett Hank i ett av trapphusen och alla i arbetslaget springer runt för att hitta honom igen börjar ödesdigra saker hända som leder fram till slutet där det avslöjas för oss vad som hänt och varför.

Jag känner att Gordon, Phil och de andras historia hade kunnat utspela sig exakt var som helst. Att handlingen utspelar sig på ett mentalsjukhus verkar för mig mest som att någon tänkte ”Mentalsjukhus är ju dödsläskiga! Låt handlingen utspela sig där så blir filmen nog klassad som skräck!”
Missförstå mig inte nu; jag tycker filmen var intressant och hade en historia att berätta. Jag tycker bara att den kunnat berätta den i vilken annan plats som helst i behov av asbestsanering.
I och för sig finns det en likhet mellan gruppens öde och patientens historia, men det finns inget som direkt säger att det var någon högre (eller lägre) makt som styrde dem.
Filmens långsamma och lite lugna ton gjorde att jag inte blev rädd alls fastän det tydligt märks i filmen att man borde haja till och reagera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar