måndag 14 november 2011

Arachnid (2001)


En av lokalbefolkningen i Guam kommer till en liten klinik med mystiska bett på kroppen. Efter att han avlidit samlar Dr Leon ihop en grupp experter och lokala vägvisare och beger sig ut till en liten ö för att hitta orsaken till mannens död. Planet krashar av oförklarliga anledningar och deras kommunikationsutrustning slutar fungera. Efter det blir det bara värre när de stöter på konstiga mutationer av inhemska insekter och reptiler.

Filmen börjar starkt med en jättelik vattenpenis som sugs upp i ett kamouflerat rymdskepp. En amerikansk krigspilot kolliderar med rymdfarkosten och de krashar båda två på en liten ö. Här fortsätter de otroligt dåliga specialeffekterna under hela inledninsscenen och hade det inte varit för att jag hade sällskap när jag såg den och vi bestämt oss för att se hela så hade jag stängt av. Jag är däremot glad att jag fortsatte se för jag har inte skrattat så mycket på länge. Inte nog med att specialeffekterna suger; skådespelarna är helt värdelösa, manuset är förstummande dåligt och i sina försök att göra varje karaktär unik har de lyckats göra karikatyrer av varenda en. Hjältinnan är sur och tvär, doktorn är otroligt snobbig, de f.d armémännen är helt vilda med sina skjutvapen och anser att buskar som rör sig måste DÖ. Jag skulle kunna fortsätta i evigheter att berätta vad som är fel med den här filmen men jag tycker det måste upplevas själv. Se den och få dig ett gott skratt eller tio.

Svensk titel: 8 Legs – Dödens nät. Jag skulle vilja sparka alla som jobbar med att översätta filmtitlar. Ge mig jobbet istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar