måndag 17 september 2012

The Cabin in the Woods (2011)


Fyra collegeungdomar beger sig ut till en lånad stuga i skogen. Väl där gör de sig hemmastadda, fester lite och går ned i källaren.. Det skulle de aldrig gjort; vare sig de vill eller inte får de snart veta stugans hemlighet. 

 
Här har vi en film jag inte kan skriva för mycket om ifall det är någon som inte sett den än, för det är verkligen en film man vill låta sig bli överraskad av. Det är däremot en film jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om för den är bara så bra. Ett stort plus är att den var lika bra andra gången jag såg den trots att jag redan visste allt om filmen. 
 
Joss Whedon och Drew Goddard
Joss Whedon (Buffy, Angel, Firefly, The Avengers m.m) levererar som vanligt och tillsammans med Drew Goddard har han skapat ännu ett mästerverk. På dvd'ns extramaterial får man ta del av hur de kom på idén och hur skapandet av filmen gick till vilket var riktigt roligt att se.
Drew Goddard har jobbat med Joss Whedon förut då han skrivit manus till både Buffy och Angel. Han har även skrivit filmen Cloverfield och för TV-serien Lost. Cabin in the woods är däremot första gången han regisserar och jag tycker han gör ett utmärkt jobb.
 
Gillar man bra manus, bra karaktärer och rolig dialog tillsammans med en jäkla massa blod så är det här rätt film att se. Jag har tyvärr upplevt att en del ”inte fattar filmen”. Det har jag svårt att förstå då den verkligen förklarar allt på ett väldigt bra och sömlöst sätt. Men smaken är ju som baken. 


Chris Hemsworth
Det var roligt att se Chris Hemsworth i en roll som inte innefattade svallande hårfall, medeltida vapen och styltade brittiska accenter. Missförstå mig rätt nu; jag gillar honom som Thor. Mycket. Men jag var rädd att han skulle hamna i ett fack där han alltid skulle få spela just sådana roller, speciellt efter hans medverkan i Snow White and the Huntsman då han åter igen axlar manteln som hårfager hjälte. I Cabin är han däremot en helt normal kille som studerar på College och vill spendera lite tid i en stuga med sina kompisar.
Det är lite roligt däremot att Cabin spelades in 2009, innan Chris blev känd tack vare Thor. Däremot blev filmen lagd på is på grund av diverse olika anledningar så när den väl släpptes hade Chris blivit en storkändis.



Jesse Williams
Jesse Williams medverkade också i Cabin innan han blev känd och folk känner mest troligt igen honom nu från Grey's Anatomy.


 
Fran Kranz
Fran Kranz är en favorit sedan jag såg honom i Joss Whedons TV-serie Dollhouse. Jag är väldigt tacksam för Joss förmåga att gräva upp talangfulla skådespelare och sedan hålla kvar vid dem.


Tom Lenk
En annan favorit från Joss arkiv av roliga skådisar är Tom Lenk. Hans roll som praktikant är minimal men framkallade skratt varenda gång han var i bild.



Amy Acker
Även Amy Acker har jobbat med Joss Whedon tidigare, i både Angel och Dollhouse. 

Sammanfattningsvis är The cabin in the woods en spännande, bra, smart och rolig film som verkligen gör något nytt och intressant av skräckgenren. För mig är det här årets bästa film hittills. Se den nu.



Stort tack till Noble Entertainment för recensionsmaterialet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar