lördag 24 mars 2012

L'Oreal lanserar ny foundation? The Shrine (2010)


En så perfekt hy har inte setts på film sedan Milla Jovovich in Resident Evil: Extinction. Hade det inte varit för den lite undrande uppsynen med lätt rynkade ögonbryn skulle detta kunna vara en foundation-annons.

Så vad rör sig detta om då? Är det en storsatsning av sminkjätten för att lansera sin nya produkt? Nä, det är det ju faktiskt inte. Det rör sig snarare om en film faktiskt. Nu hoppas jag inte allt för många blev besvikna för att jag inte börjat blogga om hur smink förändrat mitt liv och gjort världen till en bättre plats.


Så, vad är det för film då? Jo den heter The Shrine, är från 2010 och handlar om Carmen - en Amerikansk journalist tror sig vara något stort på spåret när hon börjar gräva i en ung mans försvinnande i Europa. Tyvärr anser inte hennes chef det och skickar henne och praktikanten Sara att skriva om bin istället. Carmen vägrar ge upp sin story och får med sig både Sara och sin pojkvän Marcus till Polen, där Eric sist sågs till. Carmen som fått Erics dagbok av hans mamma leder dem till en liten by ute på landsbygden. Väl där börjar de inse att de aldrig skulle ha lämnat USA.


The Shrine började lite segt med några logikluckor - som att folk försvunnit i Europa men deras tillhörigheter hittas igen och skickas hem till deras familjer. Detta leder i sin tur till att Carmen får tag i Erics dagbok som leder henne till den lilla byn i Polen. Jag räknar kallt med att en hel by Polacker inte kan vara mentalt efterblivna, så varför tillåter de då att deras offers ägodelar hittas och återbördas till deras familjer? Vill man åka fast är det ju en bra strategi, men sedan när har det varit isolerade byars agenda att dra dit polis? Eller nyfikna journalister för den delen. Efter en halvtimme stöter Carmen på den stilige herrn på bilden ovan och filmen blir bättre. Skådespeleriet är överlag bra, däremot kan jag inte uttala mig om bybornas talanger då jag inte har någon aning om vad de säger. Jag vet faktiskt inte ens om det är riktig polska de talar eller om det bara är något hitte-på-språk. Hur som helst så gillar jag vändningen filmen tar mot slutet. Vad det är kan jag tyvärr inte berätta utan att avslöja för mycket. Tyvärr dyker det upp minst en till logiklucka men det kan man leva med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar