torsdag 26 januari 2012

1987 under 1990.

1987 är ett riktigt guldår för mig vad gäller skräckfilm av olika slag. Däremot var jag för liten under det året för att se dem så de fick vänta tills 1990 innan de blev sedda av då trettonåriga mig. Här följer några av de filmer mitt tonårsjag föll för:



_________________________________________________________________


The Lost Boys


The Lost Boys blev snabbt en favorit under mitt första högstadieår. Min kompis och jag drabbades av Lost Boys-feber och såg den varje måndag hela det läsåret. Vi kunde replikerna utantill och mumlade fram dem medan vi mumsade på popcorn. Jag hade inte sett så mycket vampyrfilmer tidigare och fann David mfl fascinerande och tuffa med sina extrema 80-tals frisyrer och läderkläder. Årets största crush hade jag på Kiefer Sutherland. 

Kiefer/David
Det var tänkt att David bara skulle ha på sig de svarta handskarna när han åkte motorcykel. Tydligen var Kiefer lite peppad och lekte runt med sagda motorcykel mellan tagningarna och föll av och bröt armen. För att dölja gipset fick David ha handskarna på sig hela tiden.

_________________________________________________________________


A Nightmare on Elm Street 3 – Dream Warriors


Favoritfilm nummer två under högstadiet var A Nightmare on Elm Street 3 – Dream warriors. Min favoritscen var när de sitter i gruppterapirummet och utför masshypnos. När de alla somnat visar de vad de kan göra i sina drömmar. Det tilltalade mig verkligen att tänka sig att man skulle kunna kontrollera sina drömmar och ha vilken superförmåga som helst. Personligen ville jag ha Taryns. På den tiden var det coolt att klä sig i åtsittande läder med för mycket nitar och ha så mycket hårspray att man dog. 

Sen gjorde ju Dokken en riktigt läcker låt och musikvideo också.  Att Freddy och Kristen var med enkom i videon gjorde den ju bara bättre. Slutet är fortfarande hur kul som helst så se hela.



När man ser Taryn för första gången i filmen så har hon faktiskt på sig en Dokken T-shirt. 


_________________________________________________________________

 
 Hellraiser



Hellraiser är ett annat guldkorn från samma år. Medan The lost boys och Nightmare on Elm Street 3 var lite lättsammare var Hellraiser allvarlig och riktigt läskig. Att köra krokar i folk och skinnflå dem tyckte jag var ytterst otrevligt, vilket gjorde att filmen blev så himla bra. Jag tyckte så synd om Kirsty som fick utstå all skit bara för att hon hade släkt som var värdelös. Skulle någon då ställt en replika av pusselkuben framför mig hade jag sprungit skrikande därifrån. Hur jag skulle reagera idag kan jag inte säga förrän jag ställs framför en, för även om man blir mer avtrubbad med åren (och modigare kanske) så är jag fortfarande hälsosamt mörkrädd.


_________________________________________________________________


Evil Dead 2


Evil Dead 2 är filmen som fick mig att  vrida mig av skratt åt handen, rynka på näsan av äckel åt uppsvällda Henrietta och bajsa i byxan åt demonerna som besatte allt i sin väg. Än idag ryser jag när jag hör vaggvisan Henrietta sjunger i källaren och ödsliga stugor i skogen undvikes. Även jordkällare ses på med misstänksamhet.  
När Ash använder motorsågen på Lindas huvud i redskapsskjulet kan man se Freddys knivhandske hänga ovanför dörren. Det finns olika historier till varför den syns där men i grund och botten har det att göra med att Sam Raimi och Wes Craven hyllade alternativt retade den andra genom att ha med posters, filmsnuttar och rekvisita från den andras filmer i sina egna.


_________________________________________________________________
 

 Predator



Predator var för mig en lysande film som kombinerade djungelkrigsaction med skräcken att bli jagad av ett utomjordiskt monster som bara såg en som en leksak. Tack och lov fick jag aldrig för mig att Rovdjuren faktiskt fanns och satt osynliga och spinkade på folk. Jag bodde nämligen på landet med oändligt med skog runt omkring huset. 


 _________________________________________________________________



Än idag är de filmer jag gillar, tom älskar, även om jag slutat se The Lost Boys varje måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar