tisdag 19 februari 2013

Hardware (1990)

Hardware på IMDb
 
Moses Baxter (Dylan McDermott) tror han har gjort ett superfynd när han köper upp gamla robotdelar från en zonvandrare. Han säljer det mesta vidare men behåller huvudet som en present till sin flickvän Jill. Hon blir överlycklig då den passar perfekt som avslutande del i hennes konstprojekt. När Jill väl är ensam i sin lägenhet börjar roboten att återskapa sig själv så den åter igen kan ge sig ut för att döda.


Stacey Travis som Jill

 
Hardware såg jag när jag var relativt ung och kom inte ihåg så mycket av den annat än att jag tyckte att den var bra. När jag då äntligen hittade igen filmen och tog mig tid att se den så strömmade minnena tillbaka. Inte om handlingen men om min barndom. Musiken och miljön symboliserade så mycket som jag tyckte om när jag var liten. Som ung rollspelare gillade jag verkligen de postapokalyptiska miljöerna med sin futuristiska men samtidigt primitiva teknologi, musiken och misären. De förde tankarna till Mutant som var min första kontakt med rollspel och som ung var det magiskt att få ljud och bild till sina fantasier utmålade framför sig på en TV.



Men är den då bra, mina nostalgiska känslor inte inräknade? Ja, jag tycker att den är det. Skådespelarna är inte dåliga och det enkla manuset funkar. Den är mörk och konstig. Filmen lyfts dessutom av den äckligaste grannen någonsin och den klaustrofobiska känslan som skapas när en persons säkra hem plötsligt blir en dödsfälla. Sen är det lite roligt också att Lemmy Kilmister gör ett litet inhopp som Taxichaffis till tonerna av Motörheads Ace of spades och Iggy Pop är radiopratare. Carl McCoy från Fields of the Nephilim spelar zonvandraren som hittar roboten. 

 
Zonvandraren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar