torsdag 31 januari 2013

Resident Evil: Damnation (2012)

Resident Evil: Damnation på IMDb

Leon S. Kennedy smyger in i Eastern Slav Republic, ett land plågat av inbördeskrig, för att kontrollera om rykten om användandet av BOW's stämmer. Nästan direkt blir han beordrad av sin regering att återvända till USA. Leon ignorerar ordern och ger sig ut för att ta reda på sanningen. Hans kontaktman dödas av Lickers och Leon tillfångatas av någon som verkar kunna kontrollera monstret. När han vaknar är han i händerna på rebellerna som försöker störta regeringen. Han får bekräftat där att de använder Bio-organiska vapen och försöker få dem att inse allvaret i det dom håller på med. Tyvärr är både rebellerna och presidentens styrkor fanatiska i sin tro på att de gör rätt. Kommer Leon att kunna påverka utgången och rädda sitt eget skinn även denna gång?


Leon S. Kennedy


Damnation är en dataanimerad långfilm gjord av Capcom och Sony och är precis som Degeneration en del i spelens universum och utspelar sig mellan RE 5 och 6. Jag kan tänka mig att man kanske inte får ut lika mycket av filmen om man inte spelat i alla fall RE 4, men som någon som har gjort det tycker jag det är jättekul att åter igen få luta mig tillbaka och se på en jättelång cutscene med favorit-Leon. 


Ada Wong

Naturligtvis är Ada Wong med för precis som Chris har sin Wesker har Leon sin Ada. Och i vanlig ordning har man noll koll på vad hon egentligen håller på med.

Man kan väl tycka att den politiska situationen i ett påhittat östeuropeiskt land känns lite krystat, precis som en del andra saker i handlingen, men det uppvägs av Leon, Ada och massvis med Licker-action. 

Lickers

Jag kan säga att Damnation är hundra gånger bättre än spelfilmen Resident Evil Retribution som retade gallfeber på mig. Varför den gör det tänkte jag ta upp i ett senare inlägg. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar