onsdag 14 november 2012

Bankcensur

Just nu skrivs det mycket i tidningar och på sociala medier om just bankcensur. Vad betyder då detta begrepp? Jo, det är när bankerna väljer att säga upp eller vägra erbjuda betaltjänster till mindre företag som säljer bla skräckfilm och sexleksaker, för att bankerna anser att deras varor är "stötande".  Detta leder till att dessa företag, och människor, förlorar inkomst och även att vi konsumenter förlorar rätten att välja vad vi vill köpa. Att stänga av eller vägra ett företag betaltjänster är helt okej om företaget i fråga är oseriöst eller har olagliga varor/tjänster till salu. Däremot är det inte okej att säga nej bara för att man tycker att skräck och sex är ofint. Man undrar ju hur det kan vara så när större företag som även de säljer skräck och sextillbehör får fortsätta med sin försäljning via bankernas betaltjänster.

Detta är ett hett ämne som leder till många tankar, jag tänker inte ta upp alla eller ens fortsätta skriva vad jag tycker om detta, då jag helt ärligt blir förbannad och finner det svårt att formulera mig på ett konstruktivt sätt, utan helst bara vill skriva "stötande" ord på löpande band.

Däremot kan jag samla lite länkar för de som vill läsa mer:

Facebookgruppen Stoppa bankcensuren











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar